tisdag, januari 15, 2008

Det här förklarar en hel del.

"Forskare: Därför ramlar inte gravida på mage"

Nu är ju inte jag gravid, men i vissa kläder och viss belysning (och klart som fan även när jag är naken. Förbannat.) ser det banne mig ut som att jag är det. Och här har vi alltså förklaringen till varför jag inte ramlar omkull. Vad skönt det känns att Aftonbladet skriver om det som jag verkligen grubblat på..

"Enligt amerikanska antropologer vid University of Texas och prestigeuniversitetet Harvard förändrades ryggraden hos kvinnor någon gång när vi utvecklades från att vara fyrbenta varelser till att gå upprätt, skriver The New York Times. [...] Förutom svanken, som hjälpte våra gamla förfäder att anpassa sig till det tvåbenta livet, utvecklades hos kvinnor en korsrygg som både är starkare och mer flexibel än mäns. "

Dock kan jag tycka att det är lite synd att korsryggen inte är till nån hjälp alls när man är full och det vankas isgata ute. Då faller man minsann som en fura.. Eller hur, Siv?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ramlar ju oavsett tillstånd och väder. Full, nykter, lördagkväll, tisdagmorgon, oktober, april, juli. You name the place, där har jag legat - och då menar jag på backen fullt påklädd (tja, iaf delvis påklädd, sommartid är det ju en definitionsfråga av vad fullt påklädd innebär) och inte med en man vid min sida

Zombie sa...

hmm en lätt överdrift med graviditets magen tror jag.. =)

beerbelly sa...

Tror inte heller det är så illa som du säger..

Gillar att ni är flexibla i korsryggen med! Cutos.

Anonym sa...

Skönt att höra att Syster Sonja kravlat sig upp från golvet - där hon inte ramlat p g a magens yttre form, efter vad jag kunde förstå, utan snarare p g a dess skvalpiga innehåll....

Anonym sa...

Hm, dom måste ju mer mena att tippa över av tyngdpunktsförskjutning än att dom inte ramlar. Det händer väl dom, som alla andra fast kanske lättare. Eller så blir det mer drastiskt. En kompis till mig har då ramlat både en och två gånger med sin stora mage.