måndag, maj 07, 2007

Operation Observation

Idag när jag åkte buss till min skola såg jag något som egentligen inte borde vara så märkligt, men som för stunden fascinerade mig. Två platser framför mig satt en man. Ganska alldaglig, inte särskilt mager, glasögon, såg ut att spara till helskägg, uppskattningsvis 38-43 år. Och det här är ju inte ett dugg konstigt. Han hade svart skjorta, jeans och helt normala sneakers. Några gråstänk fanns också i håret. Han satt och läste en Metro, helt i sin ordning. Det var när han var klar med Metro som det märkliga skedde...

Istället plockar han fram en annan tidning. En mörk tidning. Med fantasy-stuk. På engelska. Av det jag kunde urskilja så förstod jag att tidningen handlade om rollspel, bland annat på nätet. En massa instruktioner och vägledning o jadijada. Alltså. Märkligt nog har det här inte slagit mig tidigare, men vi (ja, jag kan gott räkna in mig själv i den här kategorin, Sonja får tacksamt vänta utanför) datanördar åldras ju faktiskt också. Vi blir åtminstone äldre på papperet även om intresset kanske inte avtar som man skulle kunna tro. Och den tidigare delen av generationen som höll på med Commodore 64, Amiga och liknande börjar ju faktiskt bli uppemåt 35-40 vårar. Huh. Ja, jag satte nästan mitt frukostsyre i halsen jag. Inte så roligt inlägg men väl en litet skrämmande observation. Innebär det här att ålderdomshempersonalen om 30 år kommer få leka krigare i medeltida outfits med gubbarna istället för typ schack, backgammon, othello eller vad som nu är populärt hos dom äldre?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det som gör mig mest fascinerad är att du såg vad det stod trots att han satt 2 platser framför dig. Har du gått från mullvadsblind till fiskmås bara sådär?

Anonym sa...

men hörru! jag satt faktiskt uppe på en platå... och det var ingen exakt bakom honom.. osså hade han sätet nerfällt.. o tidningen hade jättestora rubriker.. osså klev vi av på samma hållplats vid universitetet/biblioteket så där fick jag en god överblick på klädsel och utseende.. osså hade jag faktiskt glasögonen på mig... ;D

Anonym sa...

för det första så heter det jadajada där jag kommer ifrån, Karlstad det kan inte vara lätt att vara ordinvalid ;) Själv tänker jag sitta med polarna och lira Pro evolution soccer 47, gorma och dricka starkbira när jag kommer till hemmet. Appropå det vet ett av de bästa skjälen till att slå klorna i en yngre fröken? förutom fastare kropp och allt det där..

Anonym sa...

"Appropå det vet ett av de bästa skjälen till att slå klorna i en yngre fröken? förutom fastare kropp och allt det där.. "

Huh? Jag är bara en simpel städare med hyfsat låg IQ så du får nog ta och förklara vad du menar? Och förresten..ditt namn.. baramicke... baramicke som i "det är bara lilla jag" eller baramicke som i "här sitter jag naken som den snuskgubbe jag faktiskt är"?

Anonym sa...

hehe varsegod till det fina upplägget.. va inte riktigt vän med tangentbordet. Jag har faktist precis fyllt gubbe(30) men naken är jag inte, de andra här på jobbet skulle inte gilla det lika mycket som du ;)
Våra städtanter här ser ut att komma från innersta Sibirien och verkar tycka att det är en bra ide att låta ansiktshåret växa obehindrat.