fredag, maj 04, 2007

Det här med finlandssvenskan...vad...hur...va?

Jamen gott folk, please explain it to me. Jag förstår inte. Hur i hela världen har någon någonsin kunnat få ihop det med någon som pratar finlandssvenska? Jag finner denna brytning nåså (norrländska för er som inte har alla kottarna i tallen) fruktansvärt avtändande att jag inte vet var jag ska börja. Att Åland överhuvudtaget har några invånare gör mig otroligt förvånad (för att inte tala om Finland!). Det som gör mig ännu mer förvånad är det faktum att dom tillhör Finland, talar finlandssvenska men inte kan ett ord finska. Vafan?! Nu kanske ni undrar hur jag kan skriva att det är ett faktum. Ett faktum är det för att Sivan och J var där en gång i somras och gjorde observationer (som var fullständigt korrekta) och faktiskt även förde samtal med x antal mer eller mindre nyktra Ålänningar. Alla sa dom samma sak "Jak pratar finlantssvenska tråtts att jak int kan ett enta ort finska, men jak är klad endå".

Ähum. Nu kom det här inlägget att handla mer om Åland än vad det var tänkt. Jag ville mest bara berätta att jag finner finlandssvenska otroligt osexigt. Som om dom har nåt mellan tänderna hela tiden, typ en pinne eller nåt. Ta ut pinn´n och ni kommer få ligga betydligt mer, ett litet tips bara.

"Vem svänger på svansen i barfotadansen, jo muumin
vem skojar och skrattar bland små hattifnattar, jo muumin"

Läs det där på finlandssvenska och ni hajar vad jag menar. Hattifnattar? Man blir alldeles till sig i trasorna. Eller inte.

6 kommentarer:

Robban sa...

Ja jag fattar inte varför de pratar findlandssvenska...Välj ett språk och tala det.. Det kan ju inte vara så svårt att lära sig, de är ju halvvägs där lixom oavsett!

Ronja sa...

Altså..va f-n??

För d första vill ja säga att ålänska låter ganska mycke annorlunda många gånger en finlandssvenska i överigt...

sen vill jag säga att språket jag talar..finlandssvenska..inte har något med finska att göra..vem har sagt att det är vi som pratar fel?

osexig kan du vara själv!

Anonym sa...

Vad är det jag läser?! Ännu en okunnig svensk som tror sig veta nåt om sitt grannland och dess språk! Författaren Herman Lindqvist (rikssvensk) har sagt följande om svenskan i Finland: ” I snart nio hundra år har svenska språket hörts talas i detta land, talats av personer som varit födda och uppväxta här. Trots att det pågått så länge är detta faktum i denna dag en källa till ständig förvåning och häpnad i Sverige och till irritation och ibland till och med aggression här i Finland. När är stunden inne då finlandssvenskan ska anses vara lika naturligt och ha samma hemortsrätt som finska språket i Finland? Behövs det ytterligare nio hundra år? Och när ska mina rikssvenska landsmän förstå att det talas, skrivs och tänks på svenska språket också i Finland, av personer födda och uppväxta i Finland, personer som kanske aldrig varit i Sverige och människor som INTE är tv-kändisar, bergsråd eller friherrar, ja inte ens släkt med Mumintrollen....Sveriges historia fram till 1809 var lika mycket Finlands historia....Att den framstående statsmannen Arvid Horn, som styrde Sverige i nästan trettio år eller ambassadören och poeten Gustav Filip Creutz eller poeten och biskopen Frans Michael Franzén alla var finlandssvenskar, försummar jag aldrig att nämna liksom jag aldrig glömt att skriva att kungagunstlingen m.m. Gustav Mauritz Armfelt var finländare osv....Av någon för mig obegriplig anledning tycks både purfinnar och rikssvenskar i dag ha svårt att förstå att den västra och den östra rikshalvan var samma land....Allt detta upphörde med 1808-1809 års krig. Folket i Finland tvingades söka sin nya identitet, Finland tog form som stat, nation och idé....I denna kamp för överlevnad som nation, blev, vill jag påstå, Finland mer finskt än det kanske egentligen var....Jag tror inte att svenska språket någonsin kommer att försvinna i Finland, men villkoren förändras och om försämringarna inte ska bli katastrofala måste finlandssvenskarna själva, med ny hjälp från Sverige både från Akademien och från finländarna i Sverige, slå vakt om sitt språk, sin kultur och sin självklara rätt att få vara svenskar i Finland.”

Alltså det ligger en orsak och en historia bakom svenskan i Finland! Finlandssvenskan är ingen brytning utan en varietet av svenskan! Finlandssvenskan är riktig svenska, inte finska på svenska, och av övriga nordbor anses den som den tydligaste språkvarianten i Norden.

Om finlandssvenskan är sexig eller osexig är väl en smaksak, men du ska veta att det är många finlandssvenskar som tycker att rikssvenskan är gnällig. Dessutom är nog inte svenskan överhuvudtaget ngt sexigt språk...om nu ett språk kan vara sexigt....Vad tror du att t.ex. en stockholmare skulle säga om din norrländska...knappast sexig, eller vad tror du?

Det stämmer att det finns finlandssvenskar som inte kan tala finska eller ytterst lite finska. De flesta finlandssvenskar bor längs kusten och här finns det många byar/kommuner där det nästan inte talas ngn finska alls, eller så är det bara ngn ynka procent som talar finska. Det är ju nog så att finlandssvenskarna är tvungna att läsa finska i skolan (precis som finnarna måste läsa svenska), men eftersom finskan skiljer sig så mycket från svenskan, så har många svårt att lära sig finska. Dessutom är det många som sällan kommer i kontakt med finskan bl.a. pga. att de går i svenskspråkig skola, har svensspråkiga vänner och släktingar, ser på svensk tv och lyssnar på svensk radio. Jag har själv haft turen att ha en finskspråkig mamma och kan därför bra finska, men absolut inte lika bra som svenska. Min mamma pratar dessutom nästan lika bra svenska som finska, så det blir ofta så att vi blandar mellan de båda språken när vi talar med varandra.

Finlandssvenskan innehåller flera hundra olika dialekter, vilket innebär, som du säkert förstår, att alla inte låter som Mumintrollet eller som Mark Levengood. Jag låter inte som mumintrollet, men visst jag kan härma honom precis som jag också kan härma rikssvenskan. Jag bor en bit utanför Vasa (Österbotten) och kan erkänna att jag kan tycka att t.ex. de som bor i Helsingforstrakten (där de talar ungefär som mumintrollen, dock inte alla) låter som torrbollar när de talar. Men de har säkert i sin tur åsikter om ”vasasvenskan” och alla de utpräglade dialekter som talas här i Österbotten. På Åland däremot så pratar de nog den finlandssvenska som påminner mest om rikssvenskan. Där låter de absolut inte, som du försökte citera, så här: "Jak pratar finlantssvenska tråtts att jak int kan ett enta ort finska, men jak är klad endå". Det där låter som en purfinne som inte kan svenska, absolut inte en finlandssvensk och allra minst en ålänning! Ni har nog blivit lurade av fulla finnar.

Jag tycker du borde läsa på lite innan du yttrar dig om finlandssvenskan och inte basera allt på ngt du hört av fulla finnar på Åland. Dessutom ska du inte dra alla finlandssvenskar över samma kam. Jag är inte heller så dum att jag tror att alla i Sverige låter likadant. Tycker du jag ska ta och åka t.ex. ner till Skåne och sedan blogga om ”Hur i helvete låter svenskarna! Ta bort det ni har nere i halsen så kanske ni slutar skorra, låter förjävligt!”?????!!!!!! Eller? Nej, jag har åtminstone ”alla kottarna i tallen”...

Anonym sa...

Hej du ovetande och fördomsfulla person

Jag tänker inte komma med någon lång föreläsning eller uppläxning om finlandssvenskar då föregående inlägg var så pass bra skrivet och otroligt upplysande. Jag förvånas varje gång och undrar om svenskarna någonsin kommer att förstå att det finns folk i Finland som är lika mycket svenskspråkiga som rikssvenskarna.
Jag förstår inte hur man inte lyckas greppa det här med tvåspråkigheten i Finland. Är det fullkomligt omöjligt att det finns länder med fler än ett nationalspråk?
Ätt det finns variationer i det svenska språket inom Sveriges gränser går ju att greppa. Är det då svårt att greppa att finlandssvenska är en slags "dialekt"?
Med tanke på att Finland varit en del av det svenska riket framtill år 1808-1809 års krig borde väl Finland nämnas i historieböckerna. Det är väl inte så konstigt att det finns invånare i Finland som har svenska som modersmål.
Med tanke på att Finland geografiskt sett är så nära Sverige borde väl du och många andra känna till mer om Finland.
I dagens moderna it-samhälle kan man väl googla på oklara begrepp såsom "finlandssvenskar" istället för att haspla ur sig ohållbara åsikter som bara gör folket ännu mindre insatt.
Varför pratar ni svenska då?
"Välj ett språk och tala det". Vad är du för en konstig typ?
Jag tycker du skall söka upp likasinnade, opålästa landsmän och komma på studiebesök till den svenskspråkiga sidan av Finland.
Vet du att världens svenskaste kommun inte finns i Sverige, utan den finns i Finland och heter Korsnäs!
Googla på det du..

Fördomar är ett tecken på okunskap!

Hoppas du lärt dig något och förstår hur fruktansvärt frustrerade vi finlandssvenskar blir varje gång folk uttalar sig felaktigt. Varje gång man möter en svensk som säger: "Vad bra svenska du talar".

Vasabo och stolt finlandssvensk
Jenny

Anonym sa...

Ta och lyssna på finlandssvenska dialekter på denna sajt.

http://www.sls.fi/sparatalet/lyssna.htm

Anonym sa...

finlandssvenska ÄR ett språk. Om Robban undrar varför vi inte "väljer ett språk" varför väljer inte Sverige att ha bara en dialekt då? Varför skånska, göteborgska och stockholmska - de låter ju alla helt olika. Finlandssvenska är i alla fall 100% lättare att förstå än grötig svenska som är så himla mjukt. Finlandssvenskan har bara fått sitt hårdare sätt att uttala det på från finskan, lyssna på finska så kanske ni förstår.

O tack till anonym som uttrycker sig mycket klarare än jag!