torsdag, maj 24, 2007

Och har han inget glatt humör...

... så är han ingen busschaufför! Gubbjävelassfucker. Så får man säga. Här pendlar man 5,5 mil enkel väg flera gånger i veckan i ett län där sånt där fint som "studentrabatt" inte existerar. Det kostar 65:- enkel resa. Åker man till skolan då låt säga 4 dagar i veckan är man uppe över tusenlappen varje månad. Eftersom jag ger kära länstrafiken en sjundedel av min "inkomst", dvs lånade pengar så tycker jag ju att det borde ingå lite service. Som idag. Jag stängde butiken som jag har som extrajobb ikväll. Den stänger jag kl 20.00. Bussen hem till centrum går 20.41 enligt tidtabellen. Där måste man alltid lägga på minst 10 min, fast oftast är man bara nöjd ifall åbäket behagar komma överhuvudtaget. Så för att åka buss 1 mil som det är ut till köpcentrat där jag jobbar krävs det alltså 1h o 10 min i väntetid+restid. Det är dessutom den sista bussen som går för dagen, så de dagar busschaufförshelvetet har något roligare för sig än att köra sina turer då står man där med skägget i brevlådan. Eller med ögonbrynet i busskuren. Jag har ju faktiskt varken skägg eller brevlåda.

Öhhhh.... Hade jag nån poäng...? Ja just. Gubbdjävulen! Så kliver jag på idag och ska blippa mitt kort, så står det fint "För litet belopp kvar på kortet" eller nåt i den stilen. Gubben upprepar det fina. Jotack. Jag såg den röda lampan och hörde utbasoneringen. Jag börjar febrilt leta efter 20 kr som det kostar att åka, hittar en femma, försöker flörta mig till en biljett. Hade jag varit 19 hade det kostat en tia liksom.. Och jag har inte såååå mycket större stjärt nu än när jag var 19. Han tvärvägrar. Påstår att det inte är hans problem. Alla måste betala. Jag drar min harang om att jag dagspendlar till den blåsiga staden. He couldn't care less. Jag frågar igen. Han kollar argt på mig: Alla måste betala, så funkar det här. Vi kör några vändor till, mest för att jag gillar att tjata, kvinna som jag är. Det gick inte hem. Antar att han är en gammal ungkarl, han har uppenbarligen ingen fru som han måste vika sig för i de vardagliga diskussionerna. Han njuter säkert av att döda kattungar också... Jag frågar en sista gång: Så du menar att jag måste kliva av bussen? Är du medveten om att det här är den sista för dagen?

Då.. sker ett litet genombrott. Med väähääärldens suraste jävla min och en barsk whiskeyton säger kattdräparen: Nä, det behöver du inte. Men det här är inte OK!!! MBAH! Väluppfostrad som jag är satte jag mig långt fram i bussen, knycklar i brist på annat sönder några kvitton jag hittar i väskan, sedan tackade jag artigt för hans hjälp och sa adjö när jag fick kliva av inne i stan. Jag måste nog döda grannens pelargon eller nåt annat levande ikväll.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, hör på den här då. Är i Moskva nu och höll på att bli strandsatt på flygplatsen eftersom nått dräggsuput till "proffesional driver" inte behagade dyka upp som det var avtalat. En timme senare och några bedjande samtal till dom som skulle fixa detta så får jag reda på att den gamle väglantisen hade varit på flygplatsen imorse för att hämta mig... och sen bara skitit i att låta någon av betydelse(handlingskraft och IQ över 4) veta att jag inte hade dykt upp. Då står man på ett ställe där man inte förstår en enda bokstav och alla snackar ryska.... Fick tillslut någon att förstå att hämta en vän till en vän som fattade engelska nog för att krimma mig på 100 euro för att köra mig de 5 milen till hotellet... Du har det bra du... och i bland är det fan tur att företaget betalar ;)

Anonym sa...

Som kollega till både den åkande och körande, så funderar man ju på hur mänskligheten är funtad...som jag sa till fröken: "inte alla som är som den stackare hon skulle åka med ikväll, utan JAG är ju en snäll busschaufför när jag kör jag....där behöver man inte vicka länge på höfterna innan man får åka..." Tror fröken hade uppskattat att kvällens förare hade varit som jag. Dessutom hade han ju inte förlorat så mycket på att låta fröken åka. Vi som känner henne vet ju att alla medel kan va tillåtna, men denna gång var offret inte vacker nog....för att vicka lite...hon är ju kräsen också...:)

Anonym sa...

baramicke: hahahah, företaget betalar... du får ju däremot skylla dig själv som befinner dig i Moskva överhuvudtaget :P och varför var inte du där imorse då när fyllot tyckte det var dags för hämtning? ;)

anonym a.k.a farfar: hihi, jaaa.. nog kan jag vicka på höfterna om det är nödvändigt fast jag är ju som sagt lättfotad men kräsen. :D

Anonym sa...

Du skulle ha frågat om han rattat dubbelkommando nån gång ;)

Anonym sa...

Ja dom är för härliga...tar alla chanser till lite mini-makt. *S*

Anonym sa...

Hahahaha Typiskt kvinnor. Först är de så klantiga att de inte har nog med pengar. Sen ska de försöka flörta och tror man är så dum som karl att man inte fattar det och blir ännu surare :P
Neru...jämlikhet förtjänar ni icke. Skåål :D

Anonym sa...

För att på morgonen när den Vodkastinne herrn va där och kikade så befann jag mig cirka 200 mil därifrån, mitt i den smutsiga ryska landsbygden... man kan ju tycka att han iaf kunde ha kollat om det kom ett plan när han va där och kliade sig i huvudet... Spriten va nästan gratis dock :D

Anonym sa...

Heeelllooo Ankan;) Hur är läget?!? Va roligt att du hittade till bloggen;) & ännu roligare är att du sett mig och Bella Rosa på stan! :) Visst är vi riktiga snyggingar? :)
Va duktig du är med skolan!! Kämpa på, snart sommarlov babe!