måndag, november 13, 2006

Träna och dö - slappa och lev

Hör upp gott folk! Systrarna vill göra er uppmärksamma på det här med träning. Vissa av oss (dock inte jag och Sivan) är ena riktiga hurtbullar och utövar sporter såsom fotboll, bandy, hockey, boule, bowling osv. Sen finns det vissa som är riktigt galna. Dom tillhör den gruppen som utövar yoga (vi fick en knäpp i somras och testade denna galenskap men det får bli ett annat inlägg). Vi vill iallafall berätta för er alla att ni har blivit lurade. Japp. You heard it. Lurade. Förda bakom ljuset. Blåsta. Uppskörtade.

I tidningar, på tv överallt snackas det om att träna. Fixa kondition, få upp pulsen, svett är bra. Ja, ni hajar. Men nänänänä. Såhär ligger det egentligen till: människan har x antal hjärtslag (ingen vet exakt hur många eftersom ingen har orkat räkna, det kan variera från person till person). Om du tränar får du upp flåset, hjärtat pumpar fortare och gör alltså av med dom dyrbara hjärtslagen! Och så går du en för tidig död till mötes.

Ja, you do the math. Sitta stilla is the shit.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Och det säger ni nu!! När jag precis har hoppat runt mitt hopprep som en galning för att få bort dom där extra kilona som jag fått... Jag lyfte min stora bonniers kokbok också, eftersom jag inte har några hantlar, och nu skakar mina stackars armmuskler som rädda kaniner... läskigt, man ska inte utsätta dom för sån där chock tror jag!

Anonym sa...

Men njae, å ena sidan kanske sant MEN det är ju också så att man får lägre vilopuls av att ha bra kondition. Vilket mer än väl kompenserar de extra slagen under träningstimmen...

Anonym sa...

Har ni upptäckt det först nu? Hur många elitidrottsmän dör inte varje år på fotbollsplan t ex? A-lagarna däremot....långt och innehållsrikt liv. A-team is the shit :)

Anonym sa...

huh. replikering till herr eller fru anonym.. nu talar jag utifrån mina fysiska förutsättningar, eller kanske snarare motsättningar. det tar en jähävla bra stund, många svordomar och måååånga träningstimmar om man ska få ner nån vilopuls. sammantaget skulle jag aldrig 'tjäna' hjärtslag på att behålla en god kondition. så nä. lika bra att skippa det helt. så missar man inget ovettigt på teven heller.

Anonym sa...

Anonymous: Vilopuls schmilopuls.

Anonym sa...

Ni är bara bittra för att ni inte ha lika tajt stjört som jag :D

Anonym sa...

Själv nyttjar jag regeln FFF - Fucking For Fitness.. om det kostar mig några dagar av gnällande på PRO-gården gör det samma då ;) En så kallad Vinn - Vinn.

Anonym sa...

Stiff: Jag minns inte ens hur din stjört ser ut. Skönt.

micke: vadå? fuckar du så dör du ju, du slösar ju hjärtslag. om du inte hittar brudar som gör allt jobb dvs. fast då dör ju dom istället. och det vill du väl inte ha på ditt samvete?

Anonym sa...

Sonja: Min stjört kan knäcka många nötter i jul.

Att hitta brudar som gör allt jobb e bara att glömma, brudar e lata :P

Anonym sa...

Sonja: Anta att man tappar en sekunds liv per instick så att säga... Då har man ändå 31 miljoner instick på sig/ år.. skulle det inte vara värt att slippa de sista 5-10 åren på hemmet då?;)beroende på hur ihärdig man är...
I och för sig så kanske man ska tatuera in en finstilt varningstext på lämpligt ställe för att lätta på samvetet ;)... och när dom ändå är därnere och läser så...

Anonym sa...

hahahah. nästy. fina kommentarer må jag säga. Bara en fråga.. vem är baramicke? Är han 'bara' som i bar som i "naken-all-day-long"? känner vi karln? är han snygg?

Anonym sa...

Vi kan säga att han är snygg när han är bar ;).. Känner är väl att ta i också... men jag gillar denna sarkastiska blog... Värmländning är jag också..

Systrarna Syfilis sa...

Nähä? En värmlänning! Roligt! Systrarna brukar alltid prata värmländska på fyllan. Och vi gör det bra också.

Anonym sa...

Säkert, kan föreställa mig hur ett par fulla norrländskor låter när de försöker haspla ur sig några fraser värmländska på fyllan...
Men kul att ni försöker ;)