tisdag, november 07, 2006

The Scale

Då gott folk ska jag redogöra för en av vår tids största kriser. Global uppvärmning – Växthuseffekten, tänker ni kanske. Nej kära, ni måste tänka större än så. Jag talar om Missmatchandet!

Så gott som dagligen ser man ett kärlekspar då man tänker (förhoppningsvis tyst) för sig själv: ’Oh sweet Lord, vad gör den där med den där?! Missmatch!’
Alltså. Vi människor går att dela in i många olika grupper. Ja, ni vet ju allt om kön, hudfärg, nationaliteter och så vidare, men den viktigaste uppdelningen sker i det tysta.
Den är det ingen som pratar om. Jag och Sonja blev ganska nyligen varse om detta – ja, vi kan kalla det fenomen. Vi tackar ödmjukast vår nyfunne gode vän U.

Fenomenet kallas Skalan. Skalan går från 1-5 och är lite luddig i begränsningarna. Yttre faktorer kan påverka Skalan, främst när det gäller bedömning av andra människor: belysning, make-up och relativt ofta har även alkoholintaget stor påverkan på hur vi använder Skalan. 1or är alltså människor som inte var tursamma i DNA-lotteriet. Genpoolen var av diverse anledningar inte ordentligt städad den dagen befruktningen ägde rum. 5or däremot hade både Gud, den helige Anden och Carola på sin sida. Nu pratar vi absoluuuuut inte om IQ, EQ eller andra viktiga aspekter utan detta är helt och hållet ytligt. Viktigt att betona kanske.

Det fina med Skalan är att de allra flesta har den i ryggmärgen, och håller sig som sig bör inom det steg man själv tillhör. Mao så tyr sig 2or ofta till 2or och 5or till 5or. Ingen missmatch där inte. Kan ta hundratals exempel från kändisvärlden. Då kommer vi till det kniviga. Hela Hollywood tillber Skalan utom några få individer som envisas att ha partners från de lägre stegen, typ Catherine Zeta-Jones & Michael Douglas. Fatal MISSMATCH!

Min undran är då… Vi ser dagligen detta fenomen. Om Catherine som är en klar 5a hoppar omkring i bingen med Michael som i sina glansdagar (för ca 40 år sen) kanske kom upp på 3.3, varför händer detta aldrig mig? Jag väntar på att min 5a med dåliga alkoholvanor och ännu sämre syn ska få upp ögonen för mig så vi kan leva lyckliga i alla mina dagar. Jag får troligtvis införskaffa hörselkåpor då så jag slipper höra glåporden från era avundsjuka käftar.

Fridens liljor.


Inga kommentarer: