fredag, juni 29, 2007

Do Not Disturb?

Höga Kusten gör mig lyrisk. Så sa herr Afzelius och jag kan inte annat än hålla med. Där firar jag, Sivan midsommar varje år och så även denna gång. Jag ska berätta litegrann om Höga Kusten, och främst då Norrfällsviken med omnejd där jag och min familj brukar figurera såhärårs.

  • Det är verkligen vackert därute. Mycket hav, många stränder och klippor med höga berg inpå knutarna. Oftast soligt också.

  • I Norrfällsviken finns en pizzeria och en fiskrestaurang. På fiskrestaurangen, som även är pub samlas på midsommarafton ALLA mellan 18-12375 år. Detta leder till att dagen efter är befolkningen istället på pizzerian för att fylla upp den sura vintarmen med lite bearnaise istället. Strömmingsspad funkar inte lika bra tydligen.

  • Denna pizzeria har fantastiskt mycket personal för att vara en sådan liten säsongsrestaurang. De vet att det är ett enormt tryck på midsommar. Kassörskan är kvick och flink vilket leder till att kön för att beställa och betala går relativt fort framåt. Men det fascinerande är pizzaprocessen. Du bör inte ha bråttom iväg eller ha med dig hungriga barn/män/PMS-kvinnor. Den här gången behövde jag och min andra obiologiska lillasyster bara vänta 80 minuter på vår CiaoCiao.

  • Det finaste upptäckte jag nog ändå i grannbyn, Måviken. Så här fint ser det ut på en dassdörr ute vid badbryggan: Är det månne ett försök från kommunen att få fler invånare?

Inga kommentarer: