tisdag, januari 17, 2006

Dagens fundering

Eller kanske tom Årets fundering: Kan katter få senadrag? För att alla stockholmare och annat pack ska förstå; senadrag är samma sak som kramp. Åter till ämnet; om nu katter kan få senadrag, kan alla djur få det då? Även hamstrar? Även fiskmåsar? Även getter?

Sivan, Mr. Robbeli och Mr.Dick påstår att det är fullt möjligt. Men jag är tveksam, om det nu är möjligt varför har jag aldrig sett en katt med kramp? Inte en endaste get heller? Dock minns jag en kväll då min hamster Joll (må han vila i frid) stod på bakbenen i sin bur och skrek högt och väldigt konstigt. Kan det ha varit ett krampanfall? Eller var det ett rop på hjälp? En vecka senare rymde han, konstigt nog, och jag såg honom aldrig mer.

Hur som helst, är det nån som har svaret på gåtan?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Visst!

Hade en hund en gång och han fick sendrag massor av gånger! Så att djur kan få sendrag eller kramp är fullt möjligt.

Sendrag förekommer ibland/oftast vid uttorkning och saltbrist eller vid låg ämnesomsättning.

Hos hunden som hos mig så uppstår de pga just uttorkning och saltbrist i samband med extrem fysisk prestation. Hunden fick ofta kramp efter att den varit ute och jagat på vintern när de var mkt snö dvs den fick jobba hårt.

Ett litet fenomen som ja själv har haft är att ja får kramp (rätt irriterande innan ja kom på de) när jag dels är uttorkad och har saltbrist men den utlösande faktorn var att jag hade för dålig blodcirulation till benmusklerna. För mig uppstod de under matcher då jag hade tejpat fötterna för att minska skaderisk...tejpa för hårt = kramp.

Det handlar nog också om hur stor muskeln är...dvs jag har aldrig fått kramp i några av dom större muskelgrupperna. Så om någon har fått kramp i lårmuskeln så vore de intressant! Vaderna på min kropp gillar kramp...

Höll på att drunkna i Grekland pga kramp i båda vaderna samtidigt. De gjorde EXTREMT ont...var bakis (vätskebrist)...som tur va är ja grym på hundsim så ja lever!

/Mr M

Systrarna Syfilis sa...

Hahahahaah! Underbar utläggning!

Anonym sa...

Okey...

Katter får inte kramp? Katter är för lata för att få kramp? Eller kan de helt enkelt bero på att dom e grym på massage?

Bildbevis: http://www.metacafe.com/watch/57002/cat_massage/

Men de här med getter?

http://www.metacafe.com/watch/27633/fainting_goats/

Hey...I rest my case... ;)

/Mr M

Anonym sa...

Jag tror då inte att jag nånsin fått kramp av doggystyle iaf..

Anonym sa...

De har ja... ;)

/M

Anonym sa...

det heter väl fan sendrag inte senAdrag?

Anonym sa...

Jo, det heter visst senAdrag! Jisses, hela världen är full av en massa okunniga människor. Jag blir så trött. :D