tisdag, maj 20, 2008

En liten fråga bara..

Om man kör bil full och blir ertappad så mister man körkortet - det vet ju alla. Men hur är det med styrstångsfylla då? Alltså om man cyklar full och blir ertappad - blir man tagen för styrstångsfylla och kan man isånnafall mista körkortet (dvs om man nu har något körkort, det har inte jag och kan cykla full hur mycket jag vill)? Men hur är det om man skulle köra rullstol i onyktert tillstånd? Jag menar, en sån där liten rackare kan man väl få upp i ganska hög fart?

Jag bara undrar.

4 kommentarer:

thoia sa...

Haha, rullstol vet jag inte, men vad gäller styrfylla så finns det ingen promillegräns för det. Händer det något kan du bli dömd för vårdslöshet i trafik. Och du kan bli av med körkortet för vårdslöshet i trafik, men man behöver inte cykla/köra full för att vara vårdslös. :-)

Agneta - My Nail Mania sa...

Vad jag har hört kan man väl tom bli av med körkortet om man kör åkgräsklippare på icke inhängnat område om man är fuller.

thoia sa...

hon: det kan man säkert, men det är inte för att du är full i sig, utan för vårdslösheten du blir av med kortet. Och som sagt, du behöver inte vara full för att bli dömd till vårdslöshet och bli av med körkortet.

loathing sa...

tror absolut inte man mister nå körkort om man cyklar full. det är skitkul å cykla full, det är nästan helt omöjligt hahaa.