tisdag, oktober 16, 2007

Helgen.

Mjahapp... Jo så som sagt. Nu har ni tjatat och nu skriver jag. Kort inlägg blir det sannerligen inte, så skyll er själva. Fredagsmorgonen bestod av en massa böner om att minusgraderna skulle ha försvunnit till klockan 13 då jag skulle köra ut till Midlanda för att hämta den ena vännen. Vet inte om minusgraderna försvann, men jag körde ut med mina sommardäck och allt gick väl. Efter livsmedelsinköp till den stundande Langostillverkningen åkte vi hem och började planera helgens bravader.

Fredagkvällens bravader får inte alls kallas bravader. Vi beslöt att vi hade en hel del catching up to do, varav Idol och Trivial Pursuit fick bli kvällens aktiviteter - förutom Langosbakning då som sannerligen är ett helt företag i sig. Inga smärre incidenter hände under baket förutom det obligatoriska: Mjöliga strumpor, byxor, ansikte och golv. Vitlökssmör på armarna, svidande tårar orsakade av den ondskefulla rödlöken samt en och annan räka slösad till den helt ointresserade katten. Gott blev det, Sonja börjar kunna det här med Ungersk eeeh.. husmanskost. L och L som aldrig(!!!!) hade ätit Langos trots deras otaliga festivalbesök var nöjda med rätten och åt därefter.

Sedan var det Idol, frid och fröjd - behöver inte nämnas mer än så förutom att sällskapet som brukar vara rätt duktiga på att svulla i sig framför teven, inte ens slängde en halv blick på chipspåsen efter den stora frityrfesten. Märkligt. Så kom stunden då TP'et plockades fram. Halvvägs in i matchen läser en av L'n en fråga till mig:

L: "Ååååååh, helvete! Den här kommer du kunnaaaaa!!
- Vilken äppelsort förekommer i Wilhelm Moberg's Utvandrarna?"

Jag: -Ursäkta?!? Vafan sa du? (slänger iväg en gissning utifrån mina ICA Kvantum-erfarenheter men icke.)

Den andra L skrattar och ser minst lika förbryllad ut som jag.

L: Ja men hallå! Dom sjunger ju om det i Kristina från Duvemåla!

Jag: Hahah! So?!? Jag såg den när jag var 13 och inte fan kommer jag ihåg nåt äpple!..

.. varpå L brister ut i en spontansång som skulle få Körberg att storkna och Pavarotti att vända sig i graven över hur fotfolket egentligen uppfattar konstformerna opera och musikal (- i vilken genre L's konststycke hör hemma kan jag dock inte ta ansvar för) ...

L: - Amen... ASTRAAAKAAAAAAAAAAN!!!!!!

L blev ja, något förvånad över hennes spontana insats och genansen kom som på beställning. Skrattsalvorna följde tätt i spåren.

Morgonen efter vid frukostbordet lyckade även Sonja med en vacker bedrift, att förklara var mjölken kommer från, nämligen en gris. Oturligt nog minns jag inte hela konversationen, återkommer om möjligt med detta.

Hmm. Ja, på lördagskvällen var nog systrarna lugnare än vanligt. En av oss fick hångla och det var då inte jag, say no more. Kvällen slutade iallafall med att det bara var vi flickor hemma hos oss och tydligen somnade både jag och Sonja i Sonjas säng (fullt påklädda) och när Sonja vaknar på morgonen har hon armen om mig. Fantastiskt. Godnatt!

Inga kommentarer: