söndag, december 10, 2006

Systrarna Storpuckon

I have a confession to make. Alla har väl kanske hajat att Systrarna inte är alltför sluga, men nu har vi slagit knut på oss själva.

Systrarna delar lägenhet, så även internet. Ganska länge surfade vi på Sivans bärbara dator, just för att vi inte orkade flytta på internetkabeln. Så fick vi då fingrarna ur och köpte en router. Lyckan var total. I två dagar ungefär. Helt plötsligt kunde inte Sivan surfa trådlöst. Jag svor högst och mest (som vanligt) och Sivan ringde Dlink och skällde lite snällt. Routern fungerade inte som den skulle och Dlink var inte vatten värda i våra ögon. Sivan kunde bara surfa om hon satt i soffan (kabeln räckte inte längre än så) och jag kunde inte stänga dörren till mitt rum. Eländes elände. För cirka två veckor sen bytte Systrarna internetleverantör och var då tvugna att flytta på routern. När det var dags att sätta igång routern fungerade den inte alls.

Totalt stendöd.

Ännu en gång svor jag högst och mest medan Sivan behöll lugnet som vanligt. Sivan ringde Dlink ännu en gång, sa ifrån på skarpen och fick svaret att hon skulle skicka in kvittot så skulle vi eventuellt få en ny. I fredags faxade Sivan in skiten och jag svor som vanligt över att ingenting nånsin kan fungera som det skaaa.

Så ringde Sivan till mig idag. Hon hade upptäckt en knapp på sin dator. När den var intryckt kunde man tydligen inte surfa trådlöst.

Ähä.

Hoppsan. Det förklarade ju en hel del, men inte varför routern nu helt plötsligt inte visade minsta tecken på liv. Tänkte inte så mycket mer på det hela förrän jag dammsög lägenheten och skulle flytta på det gamla modemet som bara låg och skräpade.

Det var då det uppenbarades för mig, hur pass ointelligent jag faktiskt är alltså.

Istället för att använda rätt adapter till rätt mojäng så har jag gjort precis tvärtom. Adaptern till modemet sitter i routern.

Hej, jag är ett teknikgeni.

Inga kommentarer: